wtorek, 21 maja 2013

Krytyczna analiza dyskursu




  1. Rzeczowniki:
Babi Targ
stadion przy Bułgarskiej
Ośrodek Rozwoju Osobistego
„Babiląd”
tłumy
Stadion Miejski w Poznaniu
długa kolejka osób
wymiana
sprzedaż
używane ciuchy
pomysł
Joanna Stankiewicz
przedsięwzięcie
strzał w dziesiątkę
organizatorka
założycielka
uczestnicy
pierwszy raz
dziewczyny
Poznań
Swarzędz
licealistka
ubrania
wystawcy
firmy produkujące biżuterię
giełdy ciuchowe
Kalisz
Trójmiasto
podbój Warszawy
przestrzeń w stolicy
imprezy towarzyszące
Festiwal Malta
wyprzedaż garażowa


  1. Tekst odnosi się do:

  • Babiego Targu zorganizowanego przez „Babiląd” – Ośrodek Rozwoju Osobistego (brakuje jednego członu nazwy; powinno być: Ośrodek Rozwoju Osobistego Kobiet – pominięcie przypadkowe albo celowe – nigdzie, poza nazwą Babi Targ, nie jest sugerowane, że jest to wydarzenie skierowane do kobiet)
  • skierowany raczej do mieszkańców Poznania – tekst zamieszczony na portalu poznan.naszemiasto.pl
  • podkreślanie lokalnego kontekstu: 
- uwagę zwraca podkreślanie miejsca wydarzenia (2x „stadion przy Bułgarskiej”, 1x „Stadion
                 Miejski w Poznaniu” - być może ma to na celu pokazanie, że stadion jest wykorzystywany        
               nie tylko podczas meczów piłkarskich)
- podkreślenie, że zaczęło się to w Poznaniu (a później „podbito” Koszalin, Trójmiasto, a teraz  
  „podbijana” będzie Warszawa)
- wzmianka o współpracy Babiego Targu z Festiwalem Malta – albo podkreślenie lokalnego
  kontekstu, albo chęć nobilitacji Babiego Targu poprzez fakt współpracy z uznanym,
  międzynarodowym festiwalem
- główni aktorzy wydarzenia (w świetle analizowanego tekstu): Joanna Stankiewicz   
  (założycielka „Babilądu”, organizatorka Babiego Targu), ”Babiląd”, Ola, Monika i Weronika –
  licealistki ze Swarzędza, firma produkująca biżuterię reprezentowana przez
  Władysława Miłosza

3. Tropy stylistyczne:
  • kolokwializm: „ciuchy” - podkreślenie swojskiego, niezobowiązującego, luźnego charakteru wydarzenia; „ciuchy” -  niska wartość; charakter zabawy, spotkania towarzyskiego, a nie poważnej wymiany czy sprzedaży
  • metafora wojenna: „podbój Warszawy” – podkreślenie tego, że to w Poznaniu zainicjowane zostało wydarzenie, które teraz będzie zorganizowane także w stolicy; podkreślenie, że to Poznań proponuje coś Warszawie (a nie odwrotnie); wyższość Poznania nad Warszawą
  • hiperbola: „tłumy” - chęć podkreślenia zainteresowania, jakim cieszy się Babi Targ

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz